Historie této značky sahá do roku 1971, kdy se tři studenti Univerzity San Francisco rozhodli otevřít pražírnu kávy s obchodem v Seattlu. Budoucího učitele angličtiny, historika a spisovatele fascinovala vůně pražené kávy. Káva jako nápoj se zde vůbec neprodávala. K dispozici byly jen vzorky zdarma lákající na tu kterou chuť kávy zrnkové.
Dnes je Starbucks největším obchodním řetězcem kaváren na světě. Název vzešel z bujné fantazie studentů. Možná si někteří vzpomenou, že Starbuck je jméno nejvyššího úředníka kapitána Achaba z románu Bílá velryba. Vzorem pro původní logo byl norský dřevořez ze 16. století znázorňující Sirény s dvěma rybími ocasy. Inu fantazie mající kořeny v antické mytologii.
Krach na dohled
V roce 1981 vstupuje na scénu Howard Schultz, který v té době obchodoval s přístroji na výrobu pravé italské kávy. Navštívil Miláno, viděl nefalšované evropské kavárny a nápad byl na světě. V roce 1986 přesvědčil dosavadní majitele Starbucks, aby začali nabízet pravé esspreso, založil vlastní společnost IL Giornale a posléze dosavadní stále ztrátovou síť šesti kaváren Starbucks koupil.
Pocházel z chudé newyorské rodiny, investoval vše, co měl a na koupi sítě kavárniček si půjčil. V té době nevěřil frančízám a tak vše v USA provozoval sám. První neamerickou provozovnu otevřel v roce 1996 v Tokiu. Tou dobou provozoval jen 50 kaváren. Posléze však nastal obrovský rozvoj. V druhé polovině 90. let se otevírala každý den jedna kavárna! Káva, přesněji řečeno její logo, se stávala symbolem pro americké filmy. Papírový kelímek se zeleným logem držela v ruce kdejaká hvězda Hollywoodu.
V roce 2000, kdy Sturbucks už provozoval na 3000 kaváren, se Howard rozhodl odstoupit z pozice CEO a další rozvoj firmy už chtěl sledovat jen zpovzdálí. To se mu i chvilku dařilo, avšak společnost začala postupně nekontrolovaně růst a v roce 2007, kdy provozovala už na 10 tisíc jednotek, se začala dostávat do finančních potíží a hrozil krach. Schultz se rozhodl vrátit na pozici CEO a pád firmy odvrátit. Zavřel na 1000 neprosperujících kaváren a udělal plán dalšího zdravého rozvoje firmy.
Drastické změny byly zásadní
Howard pochopil, že se firma odklonila od svého základního směru. Kavárny přestaly vonět kávou, mléčná pěna se připravovala pro několik hostů najednou, zmizela funkce baristy, tedy tvůrce kávy, servis přestal být individuální, kavárny byly cítit italskými panini, vše se podřizovalo číslům zejména růstu obratu. Navíc firma čelila obrovskému konkurenčnímu tlaku od řetězců typu McDonald´s, které tou dobou začaly nabízet kávový servis. Bylo nutné změnit téměř vše a tím vrátit Sturbucks na výsluní.
Zakladatel Schultz chtěl osobně vyškolit desítky tisíc zaměstnanců, proto se rozhodl v jeden den zavřít všechny pobočky na světě, aby zaměstnanci shlédli jeho video s výkladem „Co změnit a jak to udělat“. Host se opětovně dostal do centra dění, návštěvníci se začali oslovovat jménem, což řada firem okopírovala, ve všech kavárnách na světě se uplatnil princip pěti úspěšných kroků v prodeji. Zavedl se barista, vše zase začalo vonět kávou. Bylo to jednoduché tedy přesně tak, jak má účinná strategie vypadat. Tento příběh je nesmírně poučný a lehce realizovatelný i jinde. Je důkazem toho, že i těžkou zaoceánskou loď je možné rychle otočit.
Dnes má Sturbucks 23 tisíc provozoven, více než 200 tisíc zaměstnanců, je proslulý svým Pumpkin Spice Latte, někde nabízí i pivo, zavádí donáškový servis a platbu mobilem, investoři mu věří, akcie rostou.